Bebeklerde Sık Görülen Rahatsızlıklar

Bebekler, Çocuklar ve İshal: İshal, en yaygın çocukluk hastalıklarından biridir. Enfeksiyon, gıda entoleransı veya çok fazla meyve suyu tüketimi gibi nedenlerle ortaya çıkabilir. İshal durana kadar, çocuğunuzu evde tutun ve bolca sıvı tüketmesini sağlayın.

Bebeğiniz katı gıdalara geçtiyse, süt ve süt ürünlerinden, lif içeriği yüksek gıdalardan ve yağlı yemeklerden uzan durun. 6 aylıktan küçük bebeğiniz 24 saat içerisinde iyileşmezse veya 38 derece veya daha yüksek ateş, kusma, kanlı veya siyah dışkı ya da karın ağrısı gibi ilave belirtiler gösteriyorsa çocuk doktorunuzu arayın.

Bebeklerde ve Çocuklarda Ateş: Yenidoğanlarda, hafif ateş ciddi bir enfeksiyonun habercisi olabilir. 3 aylıktan küçük bebeğinizde popodan alınan ateş 38 derece veya daha yüksekse, 3 ila 6 aylık bebeğinizde ise 38,5 veya daha yüksek ateş görülüyorsa, hemen doktorunuzu arayın.

Bebeğinizin kulak ağrısı, öksürüğü, uyuşukluğu, kızarıklığı veya ishali olup olmadığını kontrol edin. Bebeğinizi sıvılarla, ılık bir banyoyla veya hafif kıyafetlerle rahatlatın. Güvenli ateş düşürücü kullanımı için doktorunuza danışın.

Küçük Çocuklar ve Kabızlık: Bazı bebekler günde birkaç kez tuvalete çıkarken, bazılarının bağırsak hareketleri birkaç günlük aralıklarla ortaya çıkar. Bebeğiniz veya çocuğunuz beklediğiniz kadar tuvalete çıkmıyorsa endişelenmeyin. Gerçek kabızlık, dışkının sertleştiği ve çıkışının acı verdiği  durumlarda biraz daha su veya biraz erik suyu verilebilir. Kabızlık devam eder veya bebeğiniz karın ağrısı ya da kusma gibi başka belirtiler gösterirse, doktorunuzu arayın.

Kızarıklıklar: Bebeklerin cildi hassastır. Kızarıklıklar sivilce veya yumrudan kırmızı, kuru, kaşıntılı lekeye (egzama) kadar değişiklik gösterebilir. Pişiği önlemek için, bebeğinizin bezini sık sık değiştirin ve koruyucu olarak krem sürün.  Egzama için, sert sabun kullanmaktan kaçının ve cildi nemli tutun. Çoğu kızarıklıklık ciddi değildir ama bebeğinizdeki kızarıklık acılı veya şiddetli bir hal alırsa veya bebeğinizde ateş ya da kabarcık görürseniz doktorunuzu arayın.

Öksürük: Bebekler ve Çocuklar: Bebeğinizin öksürüğü farklı şekillerde olabilir. Fok balığının sesine benzer bir öksürük, krup hastalığına işaret ediyor olabilir. Hafif ateşle seyreden öksürükler çoğunlukla soğuk algınlığından kaynaklanır ama daha yüksek ateş, zatürree veya grip belirtisi olabilir.  Öksürükle birlikte ortaya çıkan hırıldama, astım veya enfeksiyon işareti olabilir. Boğmacaya yakalanan çocuklarda bir boğulma sesi duyulur. Bir buhar cihazı ve sıvı tüketimi belirtileri hafifletebilir. Öksürük ilaçları, 6 yaşın altındaki bebeklere ve çocuklara verilmemelidir.

Karın Ağrısı Belirtileri: Kontrolsüz ağlama, sırtta kamburlaşma veya tükürme karın ağrısı belirtileridir. Karın ağrısı kolik, gastroözofegeal reflü, gıda entoleransı, virüs veya başka nedenlerle ortaya çıkabilir. Küçük çocuklar da farklı gıdaları denerken bu sorunla karşılaşabilir. Çoğu karın ağrısı tehlikeli değildir ve kendiliğinden geçer. Bebeğin durumunda iyileşme olmazsa veya kusma, ishal, uyuşukluk veya ateş görülürse, doktorunuzu arayın.

Diş Çıkarma: Altıncı aya geldiğinizde, bebeğinizin ilk dişi dişetlerinin arasından görünmeye başlayacaktır.  Dişeti ağrısı, bebekleri çok huysuzlaştırır. Bebeğinize çiğneyebileceği bir şey vererek, rahatlamasını sağlayabilirsiniz. Kauçuk bir kaşıma halkası işe yarayacaktır. Bebeğinizin dişetlerine parmağınızla masaj yapmak da yararlı olabilir.

Bebekler, Çocuklar ve Gaz Ağrısı: Geğirmek, ağlamak ve sık gaz çıkarma, gaz sorununa işaret eder. Gaz kolikle karıştırılmamalıdır. Kolik, kontrolsüz ağlamaya neden olabilir. Gaz genellikle hava yutmaktan kaynaklandığından, bebeğinizi yavaş yavaş besleyin ve gazını sık sık çıkarın. Küçük çocuklar lif içeriği yüksek veya yağlı gıdalardan dolayı veya çok fazla meyve suyu tüketmekten gaz sorunu yaşayabilir.

Burun Tıkanıklığı: Bebekler soğuk algınlığı sırasında burun tıkanıklığı yaşayabilir.  4 yaşın altındaki çocuklarda eczaneden alınan soğuk algınlığı ilaçları kullanılmamalıdır. Bunun yerine, sümüğü tuzlu su damlalarıyla seyreltin ve bir burun balonuyla burundan alın. Çocuğunuzun geceleri daha rahat nefes almasını sağlamak için bir buhar cihazı kullanın.

Baş Dönmesi ve Kusma: Bebekler genellikle yemekten sonra çıkarabilir, ama kuvvetli ve devamlı bir kusma hali varsa, doktor muayenesi yapılmalıdır.  Kusma ve ishal bir virüse işaret ediyor olabilir.  Kusmadan gelen sıvı kaybı, dehidrasyona neden olabilir. Sulu yiyecek ve içecekleri küçük miktarlarda ve sık sık vererek, çocuğunuzun sıvı düzeyini yüksek tutun.  Kusma hali birkaç saat içerisinde geçmiyor ya da ateşle birlikte seyrediyorsa veya çocuğunuz sıvıları midesinde tutamıyorsa doktorunuzu arayın.

Bebeğiniz Huzursuzken Sakin Kalabilmek: Yeni bir ebeveyn için, hasta bir bebekten daha üzücü bir şey yoktur. Soğukkanlılığınızı kaybetmemeye çalışın. İçgüdülerinize güvenin ama doktorunuzu aramanızı veya acil yardım almanızı gerektirebilecek belirtiler için de dikkatli olun.  Dikkat etmeniz gereken uyarı işaretleri, iştah değişikliği, aşırı huzursuzluk, uyuşukluk, solunum sorunları, kızarıklık, boyun sertliği, nöbet, yüksek ateş ve bezlerin boş kalması olarak sayılabilir.