Çocuklarda Tikler

Belli bir kas ya da kas grubunun istem dışı sık sık, aynı ve benzer hareketleri yapmasına tik denilmektedir. Tiklerde kişi istese de bu hareketi engelleyemeyeceği hissine sahiptir. Hareket kendiliğinden oluyor gibidir. Ancak bunlar "alışkanlık spazmları" yani tiklerdir. Yani kişi, o kasılmanın olmasına alışmıştır ya da söz konusu olan davranışın gerçekleşmesiyle rahatlamaktadır. Çocuklar içinde aynı durum söz konusudur.

En Sık Rastlanan Çocuk Tikleri

• Göz kırpma,
  • Yanak kaslarında seğirme,
  • Göz kapaklarının fazla açılıp kapanması,
  • Burun çekme ve sık sık yutkunma,
  • Omuz silkme (Omuz seğirmesi diye bilinir),
  • Kaşları kaldırıp indirme,
  • Kolları sallama.

Tikleri olan çocuklar, belirgin bir şekilde huzursuzdurlar. Çoğu şeyden alınırlar. Hassastırlar. Kaprisleriyle ana-babalarını bunaltırlar. Kolayca sinirlenir ve öfkelenirler çabuk yorulurlar. Tikler çoğu zaman 8-12 yaşlar arasında görülür. Genellikle altı yaşından küçük çocuklarda tiklere rastlanmaz. Çocukta tik olması, o çocuğun iç dünyasının rahat olmadığı, psikolojik çatışmalar ve gerginlikler yaşadığının açık belirtileridir. Çocuklar, öfke ve saldırganlıklarını dışa yansıtmadıkları zaman tiksel davranışlar geliştirirler. Bazı davranış bozukluklarında olduğu gibi, tiklerde de birkaç çeşit vardır: Geçici tikler; çocuk okulda veya evde, gerilimli bir süreç geçiriyor ise görülür. Gerilim sona erdiği zaman, çocuğun tikleri de kaybolur.

Kronik Çocuk Tikleri

Devamlılığı olan tiklerdir. Geçici tikler gibi, gerginliğin yok olmasıyla ortadan kalkmazlar. Ciddi tedavi gerektirirler.

Biyolojik Anormalliklerin Belirtileri Olan Çocuk Tikleri

Doktorlar tarafından teşhis edilirler ve gerekli tedavi yollarına gidilir. Geçici tikler, çocuğu da ebeveynleri de pek rahatsız etmez. Temelindeki sıkıntı giderildikten bir süre sonra tiklerin kaybolduğu gözlemlenir.

Çocuğa sıkıntı veren gerilim giderilmediği takdirde, mevcut davranışın ortadan kalkmış bile olsa bir süre sonra eski davranış yerini bir yenisine terk ederek yok olur. Ancak çocuğun tikleri devamlılık gösteriyor ve artıyorsa, öncelikle fiziksel bir sorun olup olmadığı mutlaka araştırılmalıdır. Çocuğun tiklerinin psikolojik olduğu tespit edildikten sonra, gerekli tedavi yaptırılmalıdır.